loading...
بیاهی توار
محمد هوتی پور بازدید : 45 جمعه 24 شهریور 1391 نظرات (0)

تــراژدی نــسل کشــی مــسلمانان در مــیانــمار بــه دســت اکــثریت بــودائیان حــاکم بــرایــن کــشور در ســایه ســکوت مــجامع حــقوق بــشر، دولــت های جــهانی و بــرنده مــیانــماری جــایزه نــوبــل ادامــه دارد Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/ کــشور بــرمه یــا مــیانــمار فــعلی در جــنوب شــرقی قــاره آســیا واقــع شــده اســت و از شــمال بــا چــین،جــنوب بــا خــلیج بــنگال و تــایــلند و از شــرق بــا چــین و جــمهوری لائــوس و تــایــلند و از غــرب خــلیج بــنگال و بــنگلادش مــحصور شــده اســت. در ســال 1824 بــرمه تــوسط بــرتــانیا اشــغال و ضــمیمه حــکومت هــند،مــستعمره بــرتــانیا شــد. در ســال 1937 بــرتــانــیا بــرمه را بــه هــمراه مــنطقه" آراکــان" مــستعمره ای جــدا از حــکومت هــند خــواند و آن را بــرمه بــرتــانــیا نــهاد تــا ایــنکه در ســال 1948 بــرتــانیــا اجــازه داد تــا بــرمه اســتقلال یــابــد و از آن زمــان بــه مــیانــمار تــغییر نــام یــافــت. مــیانــمار دارای 55 مــیلیون نــفر جــمعیت اســت کــه حــدود یــک مــیلیون نــفر از آنــها را مــسلمانــان روهــینگا تــشکیل مــیدهــند. اســلام از قــرن اول هــجری بــه وســیله ی تــجار عــرب بــه ایــن کــشور وارد شــد، هــنگامیکه ایــن کشــور در ســال 1824 در اشــغال بــرتــانــیا بــود، اوضــاع مــسلمانان در ایــن کــشور از زمــان انــقلاب نــظامی بــه رهــبری "نــی ویــن" در ســال 1962 بــحرانــی و نــابــسامان شــد بــطوریــکه مــسلمانان از کــارهای حــکومتی، نــظامی و ارتــش طــرد شــدنــد. مــسلمانان مــیانــمار کــه بــه"روهــینگا" مــعروف هــستند در شــمال ایــالت راخــین در غــرب مــیانــمار مــتمرکــز مــیباشــد. دولــت مــیانــمار ایــن اقــلیت را بــه رســمیت نــمی شــناســد و آنــها را مــهاجــران غــیر قــانــونی مــی دانــد ایــن در حــالی هست کــه ســازمان مــلل' مــسلمانان مــیانــماری را یــکی از بــیشترین اقــلیت هــای تــوصــیف کــرده اســت کــه حــقوق بــشر در مــورد آنــها رعــایت نــمیشود. مــسلمانــان روهــینگا در مــیانــمار از فــقیرتــرین افــراد ســاکن در ایــن کــشور بــودائی هــستند. بــحران جــدید مــسلمانان مــیانــمار در ایــالت راخــین بــعداز کــشته شــدن 11 مــسلمان بــی گــناه تــوسط ارتــش ایــن کــشور در مــاه مــه 2012 و حــمله یــک گــروه بــودائیان بــه اتــوبــوس حــامل مــسلمانــان و کــشته شــدن یــک بــودائی در پــاســخ بــه ایــن حــمله آغــاز شــد. بــه دنــبال درگــیریــها در غــرب مــیانــمار، بــودایــی هــا بــا حــمله بــه منــاطق مــسلمان نــشین 2000 مــنزل مــسکونی مــتعلق بــه مــسلمانان را بــه آتــش کــشیدنــد و بــیش از یــکصدهــزارنــفر را آواره و بــی خــانــمان کــردنــد. اغــلب آوارگــان مــسلمانان بــه مــرزهــای مــیانــمار و بــنگلادش پــناه بــردنــد و اکــنون در شــرایط بــسیار اســف بــاری بــسر مــیبرنــد. آنــها نــیاز بــه غــذا دارنــد و بــعلت بــارش بــارانــهای مــوســمی و نــداشــتن ســرپــناه ســلامت و زنــدگی آنــها در خــطر اســت. ایــن در حــالی هــست کــه دولــت مــیانــمار بــا تــامــل نــیروهــای امــنیتی خــود را در مــنطقه افــزایــش داد و بــعداز یــک هــفته در ایــالت راخــین وضــعیت فــوق الــعاده اعــلام کــرد، بــا افــزایش درگــیریــها و نــگرانــی هــا در غــرب مــیانــمار" ویــجی نــامبــیار" مــشاور ویــژه بــان کــی مــون دبــیرکــل ســازمــان ملــل بــعنوان نــمایــنده ایــن ســازمان در اوایــل شــروع بــحران وارد مــیانــمار شــد تــا دربــاره درگــیریــهای طــایفــه ای جــاری در ایــن کــشور در اســتان مــرزی" راخــین" مــیانــجی گــری کــند. ســازمان دیــدهبان حــقوق بــشر نــیز از دولــت مــیانــمار خــواســت تــا ســریــعتر خــشونــتها را مــتوقف کــند و از اقــلیت مــسلمانان در ایــن کــشور دفــاع کــند امــا دولــت مــیانــمار کــه از ســال گــذشته اصــلاحــات زیــادی را در زمــینه ســیاسی آغــاز کــرده اســت و بــسیاری از مــخالفان خــود را از زنــدان آزاد کــرد بــدون تــوجــه بــه هــشدارهــای بــین الــمللی مــانــع از خــشونــت و نــسل کــشی مــسلمانان بــدست بــودائیان نــشد. ایــن در حالــیست کــه در ســایــه ســکوت جــامعه بــین الــمللی و مــدعــیان حــقوق بــشر، مــنابــع خــبری از مــیانــمار گــزارش داده انــد کــه کــشتار مــسلمانــان هــمچنان ادامــه دارد و پــلیس ضــد شــورش ایــن کــشور مــوفق بــه کــنترل خــشونتهــای ســازمــان یــافته تــوسط بــودائــیان نــشده اســت

محمد هوتی پور بازدید : 65 پنجشنبه 23 شهریور 1391 نظرات (0)

 معرفت جاه و مقام نیست به هر کس ندهندمعرفت راه و مرامیست که به هرکس ندهندمعرفت عشق خدائیست به هر نفس ندهندمعرفت بذر نشکفته عشقیست به نا رس ندهند . . ....تو ای سمبل معرفت ! کجایی ؟ سلاماین هم رسم توست ، دوستی بی کلامندیدم کسی ، هیچ مانند تویک روز خوب ، یک روز بد … بی مرام . . ....چه شده؟ ای دل دیوانه هوایش کردی؟با دو چشمان پر از اشک صدایش کردی؟گفته بودم که دلش معدن بی معرفتی ستتو نشستی و دلت خوش به وفایش کردی؟...یک اتمسفر با تمام لایه های دوست داشتن ، تقدیم تو ، که اورست معرفتی !... رفاقت معرفت نمیاره … این معرفتِ که رفاقت میاره . . ....ناب اختری درافشان از آسمان برفت گویی که جان جهان، از جهان برفت خورشید معرفت، غروب در باختر نمود شمس ولاء در پس ابر نهان برفت . . ....رفیق بی معرفت ، مثل پنجره ی رو به دیوار میمونه !چطوری پنجره !؟...رفیق بی معرفت را کمتر از دشمن نمی دانمشوم قربان آن دشمن که بویی از معرفت دارد . . ....با معرفتخوشگلخوش تیپخوش اخلاق …چقدر از خودم تعریف کردمیه کم تو از خودت بگو !...معدن التقوی قلوب العارفین / قول پیغمبر بود این نکته بینبهر تقوی معرفت باشد ضرور / تامگر صورت پذیرد راستین . . ....من همان دخترک غم زده ی دیروزممن همان کودک بی تاب برای بودنکه دلش رادراندوه به زنجیرکشیدوبه اندازه ی دل رنج کشیدو به اندازه ی بی معرفتی دردکشید . . ....علم بهتر است یا ثروت؟باور کنید هیچکدامفقط ذره ای معرفت !...به لطف بی معرفتی دوستان فهمیدممعرفت گنجینه ای است که اگه انسان نداشته باشه انگارهیچ چیز ندارد !...~ ~…____Π__./Φ_______|_Π_|__ ΓΠ_|مشترک گرامی:شما بدلیل معرفت زیاد صاحب یک خانه ویلایی درقلب من شدید(ایراندل)...در شکار معرفت با عشق پیمان بسته ایم / در میان عاشقان ما عاشق دل خسته ایمدر جواب بی وفایی ، مهربانی کرده ایم / مهربانی را به رسم معرفت طی کرده ایم . . ....تست معرفت : اگه دوستم داری یه اس ام اس بفرستاگه عاشقمی زنگ بزناگه برات مهم نیستم هیچ کاری نکنجواب بده !...میگن آخرمعرفت اون قدر دوره که عمر آدم کفاف نمیده که بهش برسهاما یه اس ام اس فرستادم برای اونی که آخرجاده معرفت ایستاده...یه زغال برمیدارم دورت خط میکشم و مینویسم:این بی معرفت دنیای منه !...مردی و نامردی، جنسیت سرش نمی شودمعرفت که نداشته باشی ، نامردی . . ....به سلامتی دوستای بی معرفتکه اگه نبودن نمی شد قدر دوستای با معرفت رو دونست . . ....بهت نمی گم آدم بی معرفتی هستیچون بی معرفت ها که آدم نیستند . . ....به لوتی میگم : آب بده دریا میدهمیگم گل بده گلستان میدهمیگم معرفت و دوستی بده همش شماره تو رو میده !...۳ توصیه برای بی معرفت ها:۱۲۳دنبال چی میگردی تو که دنیای معرفتی !...آنقدر مرا از رفتنت نترسان …. قرار نیست همیشه بمانیم !روزی همه رفتنی اند …. ماندن به پای کسی معرفت میخواد نه بهانه !...بی معرفت تو اون کسی بودی که اومدی زیر چترمنه برای همراهی با منبلکه فقط برای اینکه خیس نشیبارون که بند اومد ، رفتی که رفتی . . ....اینو فرستادم به سلامتی اونایی که خطشون اعتباریهولی معرفتشون دائمیه . . ....درویشی را دیدم شتابان مى دوید گفتم درویش ،کجا؟گفت مراسم عزا ، گفتم مگه کی مرده؟ آهی کشید و گفت : معرفت و وفا...عاشقان را عشق فرمان میدهد لوتیان را معرفتمخلصتیم با معرفت...خداوندا دوستی دارم آئینه تمام نمای عشقرسمش معرفت،کردارش جلای روح ویادش صفاو دلارای من است؛پس آنگاه که دست نیاز سوی توآورد،پرکن ازآنچه که درمرام خدایی توست....دوستی این نیستبی معرفتی سنگدلی نامردیدوستی این نیستاین نیست که دیرآمدی و زود روی...سلامتی رفیقی که وقتی رو ترازو میره معرفتش بیشتر از وزنشه !...صبرت که تمام شد ، نرومعرفت تازه از آن لحظه آغاز میشود . . ....از زشــتی کردار تو هم خسته شدمبی معرفتی دیده و بشکسته شدمپژواکم و در ســـینه صد کوه اســـیبی مهری و غم دیدم و لب بسته شدم  . . ....برگ سبز درخت، “معرفت کردگار”و برگ زرد درخت، “معرفت روزگار” است . . ....از معرفت تو به کوچه پس کوچه زدممعرفت رو ولش کن ، من گم شدم !...یه زغال برمیدارم دورت خط میکشم و مینویسم:این بی معرفت دنیای منه !...وقتی برگ های پاییز رو زیر پات له می کنییادت باشه روزی بهت نفس هدیه می کردنبی معرفت...هر چقدر هم هویج می خورم باز هم چشم دیدن آدم بی معرفت رو ندارم !...به خیال کدامین آرزو ، صفای با تو بودن را از ما گرفتی ای بی  معرفت...در رفاقت با وفا بودن شرط مردانگیستورنه با یک استخوان صد سگ رفیقت میشوند...سلام ای بی وفا ای بی مروت سلام ای ساز گیتار محبت سلام کردم نگی تو بی وفاییوگرنه ما که عاشقیم بی مروت !...طلوع بی شمار معرفت باشبه شهری که رسومش بی وفائیستسرم سرگرم تصویر تو گشتهبه آن حدی که اسمش بی نوائیست...حقیقت گم نشدهتکه تکه شده به اسم معرفت، افتاده دست یه مشت آدم بی­معرفت... سلامتی رفیقی که اسم ما گوشه موبایلش خاک میخوره...دلم میخواست الان پیشم بودی میرفتیم چن تا هندونه میخریدیم،دوتایی اینقدر هندونه میخوردیم که شامون بگیرهاونوقت ۲تایی میشایدیم به هر چی رفیق بی معرفتهکه نه یه زنگ میزنه نه اس ام اس میده!!!...دستمال خیس آرزوهایم را فشردم همین ۴ قطره چکیدزندهبادرفیقبا معرفت !...ما عاشق فهم و ادب و معرفتیمما خاک قدوم هر چه زیبا صفتیماز زشتى کردار دگر خسته شدیممحتاج دو پیمانه مى معرفتیم...مرام فقط مرام گاو،چون نگفت من گفت ما…..رفیق فقط کلاغ نه بخاطر سیاهیش به خاطر یه رنگیش…معرفت فقط معرفت کرم نه به خاطر کرم بودنش به خاطر خاکی بودنش…...این اس ام اس رو میزنم به سلامتی همه  بی معرفتاکه سخت مشغول شطرنج زندگی اندو نمیدونن ما مات رفاقتشون هستیم...
محمد هوتی پور بازدید : 65 پنجشنبه 23 شهریور 1391 نظرات (3)
با سلام

‏ مدیر وبلاگ بیاهی توار اهانت به حضرت محمد (ص) در فيلم صهيونيستي موهون را محكوم مي نمايد و اين كار را عاملي براي تحريك خشم مسلمانان بر عليه صهيونيست مي داند. مسلمانان بايد در ضمن ابراز خشم عليه صهيونيست، توجه به بردباري همراه با كياست و درايت و هوشياري لازم را داشته باشند و دسيسه هاي بعدي را پيش بيني نمايند و نبايد ظلم اهانت را پذيرفت و نبايد بستر را براي حمله هاي دشمن فراهم نمود و بايد ضمن محكوم نمودن اهانت به ساحت لايزال دين مبين اسلام بخصوص پيامبر اكرم حضرت محمد (ص) با هوشياري از بهانه دادن براي تصرف ممالك اسلامي بخصوص كشورهاي تازه استقلال يافته و تازه انقلاب نموده پيشگيري نمود

محمد هوتی پور بازدید : 77 چهارشنبه 22 شهریور 1391 نظرات (1)
 

موقعیت جغرافیایی  و توضیح کلی در خصوص بخش لیردف

لیردف در آخرین نقطه استان هرمزگان و در مرز این استان با استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای مکران (عمان) قرار گرفته است.جمعیت کنونی آن بیش از هفده هزار نفر است که بیش از نه هزار نفر آن در روستاهای ساحلی سکنا گزیده اند.به طبع شغل اکثر آنها صیادی بوده و بسیار بدین کارشان عشق می ورزند.                                        آنچه که قدما به یاد دارند در سده های گذشته نیز مردم بدین شغل مشغول بوده که در آن دوران سختی های منحصر به فردی داشته که مردان بلوچ با کمک یکدیگر از این سدهای محکم گذشته و به کارشان عشق و در صدد رفع مشکلات معیشتی خود بودند. جمعیت بسیار کم این منطقه در طی سده های گذشته و پراکندگی روستاها نیز مشکلاتی بوجود آورده بود اما باعث توفق کار آنها نمی شد.                                                                                                     

شیوه سنتی صید ماهی

آنچه که در اول قابل بیان است وسیله ای است که با آن به دریا می رفتند و کار صید و صیادی را انجام می دادند.این وسیله که در اصطلاح محلی بدان"شاشک"گویند،وسله ای است که با چوب درخت خرما در ابعاد مختلف(یک نفره – دو نفره و ...)ساخته می شود.پس از ساخت این قایق سنتی با آن به دریا رفته و با قلاب های مخصوص که طعمه ای بر سر آن بود شروع به صید می کردند.این طعمه معمولا از حلزون ها و صدف های کنار ساحل جمع آوری شد.                                                                                                                   شیوه ساخت "شاشک"                       

پس از بریدن شاخه های خشک درخت خرما آنها را در محیطی مرطوب(ساحل دریا یا بند آب)دفن کرده تا انعطاف پذیر شوند و آماده ساخت این قایق سنتی شوند.طنابی که در این قایق استفاده می شود سنتی بوده و مردان بلوچ آن را می بافند.از سایر چیزهای درخت خرما نیز در ساخت این قایق استفاده می شود که مهم ترین آن چیزی است که در اصطلاح به آن لیف درخت خرما می گویند که برای شناور ماندن قایق و عدم نفوذ آب به داخل قایق از آن استفاده می شود.         حال با توجه به توضیحات فوق مشارکت زنان را در این خصوص بررسی می نماییم.                                          مشارکت اول:                                                                

    اولین مشارکت زنان تهیه ماده اولیه بافت طناب است.این شی چوبی مانند باریک و انعطاف پذیر جدا شده شاخه های درخت "پیش"است که خانم ها از آن برای بافتن حصیر محلی(تغرد)استفاده می کنند.پس از جدا کردن آن با مرطوب نگه داشتن آن تحویل مردان جهت بافتن طناب می دهند.                                                                                

مشارکت دوم:

هنگامی که مردان جهت بریدن شاخه های خشک نخل با کمربند مخصوص که در اصطلاح محلی به آن"پراند"می گویند بالا می روند،خانم ها در پایین درخت خرما مشغول جمع آوری شاخه های قطع شده  می شوند و به کمک مردان آنها را به داخل بند آب یا ساحل دریا برده و با حفر گودالی آنها را دفن می کنند تا بعد از مدت زمانی مشخص آنها را بیرون می کشند و شروع به استفاده آنها می نمایند.                                                                                           

مشارکت سوم:

در طول مدت ساخت این قایق که حدودا یک هفته یا کمتر طول می کشد زن ها نیز با آماده کردن وسایل لازم و کمک به مردان خستگی ناپذیر خود سعی بر آن داشتند که کارها زودتر پیش رود.                                                       

مشارکت چهارم:

پس از آماده شدن این قایق زنان در حمل آن به ساحل به همسران و برادرانشان کمک می کردند تا اینکه قایق را به ساحل برساند و آماده سفر به سمت دریا جهت صید رزق و روزی خود شود.                                                  

مشارکت پنجم:

با توجه به آنچه که در اول بحث گفته شد مبنی بر اینکه شیوه صید با قلابی است که طعمه ای روی آن قرار دارد باید متذکر شد که در شرایطی که مردها جهت انجام کاری دیگر نمی توانستند که به سراغ جمع آوری طعمه بروند،این کار به زنان وخردسالان سپرده می شد و آنها این کار را به نحو احسن انجام می دادند.                                               

مشارکت ششم:

چنانچه محل سکونت صیاد با ساحل دریا نزدیک باشد هنگامی که افراد قصد داشتند قایق خود را به آب بیندازند زنان نیز کمک می کردند و چنانچه که محل سکونت فاصله داشت سایر صیادان همکاری می نمودند.                                    

 مشارکت هفتم:

پس از پایان صید و رسیدن صیاد به نزدیک ساحل و رویت آن توسط اعضای خانواده همه به سمت ساحل می آمدند و منتظر بودند که صیاد برسد و قایق آن را از آب خارج کرده و در ساحل قرار می دادند.                                                 

 مشارکت هشتم:

ماهی ها را به منزل برده و در آنجا زنان مشغول تمیز کردن آنها می شدند و پس از آن با ریختن نمک بر روی آنان و قرار دادن آنها در معرض نور آفتاب ، منتظر بودند که تا این ماهی ها خشک شود که در اصطلاح محلی به آنها"سوری ماهی"یا ماهی شور می گویند.پس از ان جهت عرضه به بازار یا سایر روستاها می بردند.دلیل اصلی این کار نبود سیستم های خنک کننده و دستگاه های نگه داری مواد غذایی بود که آنها به وسیله نمک و خشک کردن آن در معرض آفتاب آماده مصرف و عرضه به بازار می شد و ماندگاری فراوانی داشت.غذایی که بیشتر با این نوع ماهی توسط زنان کدبانوی بلوچ درست می شد حواری با ماهی شور بود که بسیار لذ یذ و خوشمزه است و علاوه براین غذاهای متعددی  نیز با این ماهی پخته می شد.                                                                                                         

آنچه که امروزه حائز اهمیت است ازبین رفتن کلی این نوع صید و غذاهایی که با این نوع ماهی درست می شود،می باشد که جا دارد مردمان این خطه از ایران اسلامی با حفظ سنت های صحیح خود همواره آن را صادر نمایند.         

     و اما این تنها شمه ای از خدمات و تلاش ها و مشارکت زنان بلوچ در همکاری با دلاورمردان بلوچ است که فقط در بحث صید و صیادی به کتابت درآمد و سایر جنبه های همکاری این کدبانو های مکرانی را همچنان گرد تاریخ پوشانده و انشاالله همواره به درگاه حق دعا می کنیم که خداوند توفیقی به همه نویسندگان عطا مند تا که در این خصوص دست به قلم برده و این شجاعت ها و فداکاری ها را به رشته تحریر دربیاورند  

محمد هوتی پور بازدید : 60 چهارشنبه 22 شهریور 1391 نظرات (0)

پــان تــرکــیبی از تــنباکو،آهــک،خــاکــستر،ســاخــاریــن،فــوفــل و ادویــه جــات غــیربــهداشــتی دیــگری اســت کــه بــه شــیوهــهای مــختــلف تــهیه شــده و مــصرف کــنندگــان آن دچــار لــذت کــاذب و خــاصــی مــی گــردند و اســتفاده مــداوم از آن وابــستگی بــه هــمراه دارد. امــروزه پــان در قــالــب پــودر،آدامــس،پــاســتیل در رنــگهای مــختلف بــا پــوشــش هــای آلــومــینومــی کــاغــذهــای مــثلثی و یــا مــربــع شــکل بــا تــصاویر جــذاب رنــگی و بــا طــعم و مــزه هــای مــختــلف گــیاهــی از جــمله نــعنــاع و تــحت عــنوان پــان پــراک بــخصــوص در اســتان مــا عــرضه مــی شــود،و عــدم بــاور آن بــعنوان یــک مــاده مــخدر مــوجــب اســتفاده روز افــزون عــلی الــخصــوص بــین دانــش آمــوزان شــده اســت، عــــــــــــــــوارض: -1 ایــجاد وابــستگی و عــادت و افــت تــحــصیلی -2 تــاثــیر بــر روی ســیتم عــصبی و از دســت دادن قــدرت تــعادل رفــتاری،حــرکــتی و ســرگــیجه -3 بــروز ســرطــان دهــان،حــنجــره،لــثه و مــری و روده بــزرگ در افــراد مــصرف کــنــنده -4 ایــجاد عــوارض گــوارشــی -5 ایــجاد عــارضــه در دســتگاه تــنفس،قــلب و عــروق -6 آلــوده شــدن مــحیط زیــست و ســطح امــاکــن عــمومــی و خــیابــانــها بــا آب دهــان و مــحتویــات پــان کــه بــصورت نــامنــاسب دفــع مــی شــود. تــــــــوصــــــیــه: -1 آمــوزش در خصــوص عــوارض مــصرف پــان و پــان پــراک بــه فــرزندان -2 خــودداری از مــصرف پــان و مــشتــقات آن تــوسط فــرد و خــانــواده -3 هــمکاری بــا بــازرســان بــهداشــتی و نــیروی انــتظامی در خــصوص معــرفی فــروشــندگــان و تــوزیــع کــنندگــان پــان بــه مــراجــع قــضایــی

محمد هوتی پور بازدید : 94 چهارشنبه 22 شهریور 1391 نظرات (0)
من منتظرم كه تو بیایی تا باغ شود پر از گل یاس

لبریز شود تمام صحرا

از عاطفه و صفا و احسّاس

من منتظرم كه تو بیایی

تا باز شود هوا بهاری

بر دامن كوه و دشت و صحرا

نیلوفر و نسترن بكاری

من منتظرم كه تو بیایی

تا هر گل مرده جان بگیرد

همراه تو انتقام خود را

از زردترین خزان بگیرد

ای سبزتر از بهار و سبزه!

تنها تو امید لاله‌هایی

ای روح بهار سبز و زیبا!

من منتظرم كه تو بیایی.

تعداد صفحات : 9

درباره ما
سوالی ذهنتان را آشفته کرده آن هم این که زرآباد کجا بیاهی کجا خب بهتان حق میدم اما ازآنجائیکه بنده به روستاهای ساحلی علاقه بسیارشدید دارم ب همین جهت وبلاگ بیاهی توار ایجاد کردم و ب زودی زود در آینده نزدیک با یاری شما دوستان ارجمند وبلاگی از روستای کرتی هم ایجاد خواهم کرد ‏*‏********** شماره تماس:09302107628 ایمیل:open7995@gmail.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما از 100 به این وبلاگ چه نمره ای میدین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 76
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 123
  • بازدید سال : 268
  • بازدید کلی : 18,674
  • کدهای اختصاصی
    پاپ اپ دانلود برنامه گوشی دانلود فیلم و سریال جدید