به گزارش بیاهی توار به نقل از مانا، مسوول پایانه حمل یکسره مجتمع بندری شهید رجایی بندر عباس گفت: این بندر با همکاری گمرکات استان کالاهای اساسی را در هر ساعتی ازشبانه روز تخلیه میکند. اسکندری افزود: سیاست حمل یکسره از کشتی به کامیونهای آماده حمل برای ارسال سریع کالاهای اساسی در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس پیگیری میشود. تا هفته آینده نیز 30 هزار تن برنج دیگر وارد کشور می شود. از ابتدای امسال 386 هزار تن برنج، یک میلیون و 600 هزار تن گندم ، 70 هزار تن گوشت قرمز، 14 هزار تن گوشت مرغ و 322 هزار تن روغن نباتی از طریق گمرگات استان وارد کشور شده است. ارونقی معاون هماهنگی حوزه نظارت بر گمرکات استان نیز گفت: گمرکات با همکاری بنادر برای ورود ، تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی به صورت شبانه روزی آمادهاند.
فرمانده پایگاه دریابانی میناب در تشریح خبر فوق گفت: گشت خودرویی پاسگاه مرزی دریایی کوهستک حین گشت زنی در محور اصلی میناب به سمت جاسک به دو دستگاه کامیون در حال حرکت مشکوک شده و دستور ایست می دهند. سرهنگ رستمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: رانندگان کامیون بدون اعتنا به هشدار ماموران با افزایش سرعت و انجام حرکت مارپیچ خطرناک قصد داشتنداز محل متواری شوند که در نهایت با سرعت عمل و قاطعیت ماموران هر دو دستگاه خودرو متوقف شد. این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: در بازرسی از خودروها 126 راس گوسفند قاچاق کشف وسه قاچاقچی نیز در این رابطه دستگیر شدند
سید مصطفی بهشتیان، مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت:به منظور ساخت بندر صیادی راس میدانی واقع در سواحل شرقی استان هرمزگان،تا پایان سال گذشته 30 درصد از مطالعات اولیه انجام شدكه به این منظور، تا پایان سال 90 مبلغ یک میلیارد و 381 میلیون ریال از محل اعتبارات سازمان شیلات ایران نیز هزینه شده است. بهشتیان در گفتگو با مانا تاکید کرد: از آنجا در محلی که برای ساخت بندر صیادی راس میدانی در نظر گرفته شده بود دو بندر کوچک مردمی توسط قرارگاه خاتم الانبیا احداث شده و مردم منطقه از طریق این دو بندر به صیادی مشغول هستند؛ ساخت بندر صیادی راس میدانی فعلاً متوقف اعلام شده است. به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، درصورت نیاز به ساخت این بندر و البته پس از تکمیل مطالعات، ساخت این بندر به این قرارگاه واگذار می شود . مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران،تصریح کرد:در هر حال به منظور تکمیل مطالعات ،امسال 419 میلیون ریال از محل اعتبارات سازمان شیلات ایران اختصاص یافته است.
به گزارش بیاهی توار به نقل از فارس، حجتالاسلام میرزا حسین معتمدیفر در حاشیه «کارگاه آموزشی تربیت مربی نحلههای انحرافی» که توسط اداره تبلیغات اسلامی و با همکاری آموزش و پرورش برگزار شد، با ذکر مقدمهای از «نتیجه شوم اختلاف در میان امت اسلامی»، اظهار کرد: وجود اختلاف در امت اسلامی ضربات جبرانناپذیری را بر پیکر امت اسلامی وارد میکند. وی ادامه داد: مسلمان کشی و کشتار مسلمانان توسط برخی دیگر از مسلمانان نتیجه و ثمره اختلاف است. امام جمعه میناب در ادامه، موضعگیری حزبی و تعصبات نژادی و قبیلهای، کج اندیشی و لجاجت در فهم، ممنوعیت نوشتن و نقل احادیث و زمینهسازی برای حضور کشیشها و پخش اسرائیلیات را از مهمترین دلیل پیدایش فرق اسلامی ذکر کرد. معتمدیفر درگیری فرهنگی و نفوذ فرهنگ بیگانه در عصر ترجمه، اجتهاد در برابر نص، تفسیر رای قرآن کریم و سلاطین جور را از دیگر علل پیدایش فرق اسلامی دانست. وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی آمار موجود در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی موجود، وهابیت پس از مسیحیت و فرقههای انحرافی از نظر فعالیت در کشور مقام سوم را داراست. امام جمعه میناب با بیان این که امروز دشمنان اسلام در صدد ایجادکلیسای خانگی هستند، از این پدیده به عنوان خطری بزرگ یاد کرد و اظهار داشت: مسیحیت و وهابیت شمشیر دو لبه استعمار است.
ترک تحصیل دانش آموزان هشت بندی به بهانه كارگری! در سال های اخیر به دلیل رونق کشاورزی در بخش هشت بندی شهرستان میناب هر ساله تعداد زیادی دانش آموز به دلیل به کار گیری آنها در مزارع کشاورزی مجبور به ترک تحصیل می شوند .
به گزارش بیاهی توار به نقل از مارین نیوز، نماینده میناب، رودان، جاسک، بشاگرد وسیریک درمجلس شورای اسلامی گفت: بنا به دستور رئیس جمهور باید 1000 مجوز صید به قایقداران جاسک، میناب و سیریک واگذار شود. عبدالکریم هاشمی در شورای اداری جاسک افزود: این تعداد مجوز در سفر دور چهار رییس به استان صادر شده و بایستی نهایی شود. وی اظهار امیدواری کرد: رئیس شیلات ایران و مدیرکل شیلات هرمزگان پیگیر این مصوبه و نامه رئیس جمهور که در تاریخ 22 آذر امسال ابلاغ شده، باشند.
عظمت اسلام،قدرت ایمان ،حلاوت وحدت و همیت ایرانی
اون 3تای اولی که در تاریخ ایران کم نظیر است یکجا بدست آمده باشد و اما برخلاف آنچه می گویند شاهان اینطوری کردند شاهان اونطوری کردند در واقعیت أمر این آخری -همیت ایرانی- دیگر تبدیل به یک آرزو برای مردم سرخورده ما شده بود.شاهان ایران با یک "چخه" همه چیز را می گذاشتند و فرار می کردند اما انقلاب نوپای ما 8 سال-به قول مشهور- ولی در اصل 10 سال از همه سو مورد هجمه 32 کشور قرار گرفت ولی ایستاد و پیروز شد.البته ما شهدای بسیاری از کشورهای دیگر نیز داریم که به عشق اسلام و امام(ره) آمدند و پای کار ایستادند اما آنچه قابل توجه است اینکه آنان که ادعای ملی گرایی و میهن پرستی داشتند یا در پستوها بودند یا فرار کردند و عشاق حسین(ع) ایستادند.سند این افتخار در تصویر بالا مشخص است.
آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد
موقعیت جغرافیایی و توضیح کلی در خصوص بخش لیردف
لیردف در آخرین نقطه استان هرمزگان و در مرز این استان با استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای مکران (عمان) قرار گرفته است.جمعیت کنونی آن بیش از هفده هزار نفر است که بیش از نه هزار نفر آن در روستاهای ساحلی سکنا گزیده اند.به طبع شغل اکثر آنها صیادی بوده و بسیار بدین کارشان عشق می ورزند. آنچه که قدما به یاد دارند در سده های گذشته نیز مردم بدین شغل مشغول بوده که در آن دوران سختی های منحصر به فردی داشته که مردان بلوچ با کمک یکدیگر از این سدهای محکم گذشته و به کارشان عشق و در صدد رفع مشکلات معیشتی خود بودند. جمعیت بسیار کم این منطقه در طی سده های گذشته و پراکندگی روستاها نیز مشکلاتی بوجود آورده بود اما باعث توفق کار آنها نمی شد.
شیوه سنتی صید ماهی
آنچه که در اول قابل بیان است وسیله ای است که با آن به دریا می رفتند و کار صید و صیادی را انجام می دادند.این وسیله که در اصطلاح محلی بدان"شاشک"گویند،وسله ای است که با چوب درخت خرما در ابعاد مختلف(یک نفره – دو نفره و ...)ساخته می شود.پس از ساخت این قایق سنتی با آن به دریا رفته و با قلاب های مخصوص که طعمه ای بر سر آن بود شروع به صید می کردند.این طعمه معمولا از حلزون ها و صدف های کنار ساحل جمع آوری شد. شیوه ساخت "شاشک"
پس از بریدن شاخه های خشک درخت خرما آنها را در محیطی مرطوب(ساحل دریا یا بند آب)دفن کرده تا انعطاف پذیر شوند و آماده ساخت این قایق سنتی شوند.طنابی که در این قایق استفاده می شود سنتی بوده و مردان بلوچ آن را می بافند.از سایر چیزهای درخت خرما نیز در ساخت این قایق استفاده می شود که مهم ترین آن چیزی است که در اصطلاح به آن لیف درخت خرما می گویند که برای شناور ماندن قایق و عدم نفوذ آب به داخل قایق از آن استفاده می شود. حال با توجه به توضیحات فوق مشارکت زنان را در این خصوص بررسی می نماییم. مشارکت اول:
اولین مشارکت زنان تهیه ماده اولیه بافت طناب است.این شی چوبی مانند باریک و انعطاف پذیر جدا شده شاخه های درخت "پیش"است که خانم ها از آن برای بافتن حصیر محلی(تغرد)استفاده می کنند.پس از جدا کردن آن با مرطوب نگه داشتن آن تحویل مردان جهت بافتن طناب می دهند.
مشارکت دوم:
هنگامی که مردان جهت بریدن شاخه های خشک نخل با کمربند مخصوص که در اصطلاح محلی به آن"پراند"می گویند بالا می روند،خانم ها در پایین درخت خرما مشغول جمع آوری شاخه های قطع شده می شوند و به کمک مردان آنها را به داخل بند آب یا ساحل دریا برده و با حفر گودالی آنها را دفن می کنند تا بعد از مدت زمانی مشخص آنها را بیرون می کشند و شروع به استفاده آنها می نمایند.
مشارکت سوم:
در طول مدت ساخت این قایق که حدودا یک هفته یا کمتر طول می کشد زن ها نیز با آماده کردن وسایل لازم و کمک به مردان خستگی ناپذیر خود سعی بر آن داشتند که کارها زودتر پیش رود.
مشارکت چهارم:
پس از آماده شدن این قایق زنان در حمل آن به ساحل به همسران و برادرانشان کمک می کردند تا اینکه قایق را به ساحل برساند و آماده سفر به سمت دریا جهت صید رزق و روزی خود شود.
مشارکت پنجم:
با توجه به آنچه که در اول بحث گفته شد مبنی بر اینکه شیوه صید با قلابی است که طعمه ای روی آن قرار دارد باید متذکر شد که در شرایطی که مردها جهت انجام کاری دیگر نمی توانستند که به سراغ جمع آوری طعمه بروند،این کار به زنان وخردسالان سپرده می شد و آنها این کار را به نحو احسن انجام می دادند.
مشارکت ششم:
چنانچه محل سکونت صیاد با ساحل دریا نزدیک باشد هنگامی که افراد قصد داشتند قایق خود را به آب بیندازند زنان نیز کمک می کردند و چنانچه که محل سکونت فاصله داشت سایر صیادان همکاری می نمودند.
مشارکت هفتم:
پس از پایان صید و رسیدن صیاد به نزدیک ساحل و رویت آن توسط اعضای خانواده همه به سمت ساحل می آمدند و منتظر بودند که صیاد برسد و قایق آن را از آب خارج کرده و در ساحل قرار می دادند.
مشارکت هشتم:
ماهی ها را به منزل برده و در آنجا زنان مشغول تمیز کردن آنها می شدند و پس از آن با ریختن نمک بر روی آنان و قرار دادن آنها در معرض نور آفتاب ، منتظر بودند که تا این ماهی ها خشک شود که در اصطلاح محلی به آنها"سوری ماهی"یا ماهی شور می گویند.پس از ان جهت عرضه به بازار یا سایر روستاها می بردند.دلیل اصلی این کار نبود سیستم های خنک کننده و دستگاه های نگه داری مواد غذایی بود که آنها به وسیله نمک و خشک کردن آن در معرض آفتاب آماده مصرف و عرضه به بازار می شد و ماندگاری فراوانی داشت.غذایی که بیشتر با این نوع ماهی توسط زنان کدبانوی بلوچ درست می شد حواری با ماهی شور بود که بسیار لذ یذ و خوشمزه است و علاوه براین غذاهای متعددی نیز با این ماهی پخته می شد.
آنچه که امروزه حائز اهمیت است ازبین رفتن کلی این نوع صید و غذاهایی که با این نوع ماهی درست می شود،می باشد که جا دارد مردمان این خطه از ایران اسلامی با حفظ سنت های صحیح خود همواره آن را صادر نمایند.
و اما این تنها شمه ای از خدمات و تلاش ها و مشارکت زنان بلوچ در همکاری با دلاورمردان بلوچ است که فقط در بحث صید و صیادی به کتابت درآمد و سایر جنبه های همکاری این کدبانو های مکرانی را همچنان گرد تاریخ پوشانده و انشاالله همواره به درگاه حق دعا می کنیم که خداوند توفیقی به همه نویسندگان عطا مند تا که در این خصوص دست به قلم برده و این شجاعت ها و فداکاری ها را به رشته تحریر دربیاورند